Un arbre no
creix més per molt que el mesurin.
Crec que aquesta frase hauria de ser una de
les premisses de la mentalitat de mestres i professors en quant a avaluació.
Amb això vull dir que l’avaluació sigui
prescindible i fàcilment suprimible? No. L’avaluació que realment busca la
millora i el creixement educatiu i personal dels alumnes, aquesta és la que ha
de perdurar i la que hem de perseguir com a objectiu. En canvi, aquella
avaluació que busca quantificar el progrés de l’alumne, etiquetar-lo i
establir-ne constants mesures que només porten a aprovar o suspendre; és una
avaluació innecessària que no aporta riquesa al procés d’ensenyament –
aprenentatge.
Així doncs, avaluar per avaluar no és
suficient, ni útil. Segons Condemarín, M. (2000) una avaluació autèntica s’ha
de regir per uns principis bàsics. Anem a situar-los en l’àmbit de l’educació
primària:
- Està
orientada a millorar la qualitat dels aprenentatges. No avaluem perquè sí
o per justificar allò que fem sinó per saber com hem d’orientar els
nostres alumnes i ajudar-los a madurar en tots els àmbits. Així, quin
sentit pot tenir fer tota aquella sèrie d’exàmens de tots els temes de
totes les assignatures si després els mestres ens limitem a una mera
qualificació numèrica i no anem més enllà. En aquesta línia, us recomano
que llegiu el meu post anterior sobre el feedback, la clau d’una veritable
avaluació formativa. Això implica també que l’avaluació és una part
integrant i fonamental del procés d’ensenyament – aprenentatge.
- Constitueix
un procés col·laboratiu. Això suposa implicar els alumnes en l’avaluació,
responsabilitzar-se’n. Diferents exemples podrien ser l’autoavaluació,
l’avaluació entre iguals o participar en l’elaboració dels criteris
d’avaluació d’una tasca. I fomentant aquest tipus de treball, també
afavorim l’autonomia en l’aprenentatge i la metacognició, ja que els alumnes
són part activa del procés d’E-A des del principi fins al final i, per
tant, seran responsables del seu èxit o no.
- Valora
de forma positiva els errors. Personalment crec que aquesta és un dels
aspectes que més hem de millorar com a docents. Els errors formen part de
l’aprenentatge i fer-ne la seva comprensió és el que contribuirà a què els
alumnes comprenguin què estan fent i quin és el camí a seguir. Jo us
podria dir: “Deixem el bolígraf i de fer creus i passem-nos al bolígraf
verd i a les explicacions, al feedback”.
- L’avaluació
autèntica no és sinònim de qualificació numèrica. Aquest és un aspecte
fonamental, i és el que motiva aquesta entrada al bloc. L’avaluació no ha
de tenir per objectiu “mesurar” els coneixements dels alumnes i
comparar-los per fer-ne un judici simplista sinó que, com he anat dient,
ha d’anar més enllà.
En definitiva, el que implica l’avaluació
autèntica no és més (i que ja és prou) que un canvi de mentalitat i veure que l’alumne
en forma part i que, com a tal, l’hem de valorar, implicar i fomentar el seu
desenvolupament crític.
Per acabar, vull adjuntar-vos un enllaç amb
una entrevista a Carles Monereo, Doctor
en psicologia i fundador del grup d’investigació SINTE, on ja el titular us
farà reflexionar i debatre sobre els temes d’avaluació que jo he anat apuntat: “Dime
cómo evalúas y te diré cómo aprenden tus alumnos”, No puc estar-hi més d’acord.
Pensem quina educació volem i llavors mirem si estem avaluant per a
aconseguir-la. Donem-li a l’avaluació la importància que té i el paper crític
que ens exigeix la societat actual i la riquesa dels nostres nens.
BIBLIOGRAFIA:
- Bordas,
M.I. y Cabrera, F.A. (2001). Estrategias
de evaluación de los aprendizajes centrados en el proceso. Revista Española
de Pedagogía, 218, 25-48.
-
Condemarín,
M. (2000). Evaluación
auténtica de los aprendizajes. Un medio para mejorar las competencias en
lenguaje y comunicación. Santiago:
Andrés Bello.
-
Ibarra,
M. et. al. (2012) La evaluación entre iguales: beneficios y estrategias para su
práctica en la universidad. Revista de Educación,
359, septiembre – diciembre 2012.
-
Perrenoud,
Ph. (1999). Construir competencias desde
la escuela. Santiago de Chile, Dolmen Ediciones.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada